Intervju predsjednika Opštine Daria Vraneša srpskim novinama:
Doktor Darno Vraneš potiče iz ugledne porodice Vra-neš čije je postojanje veza na Pljevlja duže od tri stotine godina. Rođen je 18. oktobra 1983. godine u Plevljima od oca Jagoša, ljekara interniete i majke Nade rođene Dujović, diplomirane pravnice.

Osnovu školu i Gimnaziju završio je u Pljevljima. Nakon odslu ženja vojnog roka u Vojsci Jugoslavije upisuje studije medicine na Medicinskom fakultetu Univerziteta u Srpskom Sarajevu koje sa uspjehom završava i tako nastavlja porodičnu tradiciju.
Po završetku studija počinje da radi kao ljekar u Hitnoj pomoći u Pljevljima gdje za veoma kratko vrijeme svojim znanjem, trudom, zalaganjem i nesebičnošću stiče ugled dobrog čovjeka i ljekara kako kod pacijenata tako i svih građa na, čime postaje jedan od najugled nijih mladih ljudi i ljekara koji su svoj život i profesionalnu karijeru vezali za Pljevlja. Dr Vraneš za vrlo kratko vrijeme dobija epitet „čovjeka iz naroda“ i doktora koji je spreman svakome pomoći. Nakon višegodišnjeg službovanja u Hitnoj pomoći, od Opšte bolnice Pljevlja dobija specijalizaciju opšte hirurgije te prelazi da radi kao specijalizant hirurgije koji posao i sada obavlja.
Dr Dario Vraneš se kao veoma mlad aktivno uključuje u kulturni i duhovni život Pljevalja. učestvuje u obnovi rada Srpskog kulturnog društva „Bratstvo“, učestvuje i u radu Srpskog kulturnog centra „Patrijarh Varnava“ Punoljetstvom, 2002. godine postaje član Srpske narodne stranke, a kasnije Nove srpske demokratije gdje je u više navraga biran u najviše organe stranke. Posebno značajnu ulogu doktor Vraneš je imao tokom velikog svenarodnog litijskog pokreta za odbranu Srpske pra voslavne crkve u Crnoj Gori kada je bio prvi ljekar koji je javno iskazao protiv tzv. Zakona o slobodi vjeroispovijesti čime je značajno doprinio da se ogroman broj lljskara i drugog medicinskog osoblja iz Pljevalja priključi ovom pokretu. Doktor Dario Vraneš je oženjen suprugom Marijom sa kojom ima troje djece: Stevana, Milicu Marka.
Po nacionalnosti je Srbin.
Šta Vas je opredijelilo da se pored uspješne ljekarske karijere okrenete politici?
Činjenica da ne mogu da živim u neslobodi. Srpski narod, kojem pripadam, je decenijama bitisao u neslobodi pod totalitarnim reži mom Mila Đukanovića. Kao čovijek osjetno sam da je neizbiježno da se uključim u politiku kako bih dao skroman doprinos borbi za slobodu srpskog naroda u Crnoj Gori. Vodim se Njegoševom misli. Ko vječito hoće da žinuje nesretnik je ovoga svijeta. Mi nismo mogli više da živujemo
Istakao bih da je posebno opasan narativ serviran od strane bi všeg režima da ljekari ne treba da se bave politikom. To nisu radili. slučajno. Željeli su da se mi ne bavimo politikom, da nas aneste ziraju“ a onda oni da se oni bave nama. Vjerujem da je najopasniji vid bavljenja politikom politikom, nebavljenje.
Jaka pljevaljska privreda trebalo bi za kratko vrijeme da preporodi grad Pljevlja?
Perspektive Pljevalja kao i bilo koje druge opštine u državi nema dok se Milo Đukanović i njegovi kriminalci ne nađu u zatvoru. Neophodna je reforma tužilaštva i bezbjednosnog sektora.
Znam da to nije lako poslije. trideset godina vladavine DPS-a ali nije nemoguće. Mislim da je to uslov svih uslova da bi država i opštine krenule u pravcu prosperiteta.
Veliki broj pljevaljskih kadrova uglavno je nakon mandata napuštao grad, i ostavljao mnogo toga obećanog a ne dovršenog. Kakvi su Vaši planovi?
Ja sam svoj i lični profesio nalni život vezao za Pljevlja i ne mam namjeru da bilo gdje idem. U cijelu političku priču sam ušao iskreno sa jedinim ciljem da se borim za svoju opštinu i svoj na rod. Činjenica je da su gotovo bez izuzetka pljevaljski funkcioneri posle završetka funkcije odlazili u velike gradove i uživali u njihovim benefitima. Čak su i u toku trajanja mandata sebi i svojoj djeci trasirali put ka metropolama. Mislim da je to nepošteno. Vjerujem i da su to građani prepoznali i da takvim avanturistima više neće davati podršku.
U široj javnosti prepoznati ste kao nacionalni Srbin koji baštini tradi cionalne vrijednosti srpskog naroda. Kakav je Vaš odnos prema sugrađanima drugih nacionalnosti i da li su njihove potrebe ravnopravno tretirane?
Osjećam se kao predsjednik svih građana i sve poteze koje povlačim radim nekreno a ne deklarativno. U Pljevljima su svi narodi ravpopravno tretirani i to jeste po-litika Nove srpske demokratije koju zastupam. Mediji koji me svakodnevno orkestrirano napadaju njihovi vlasnici nikako ne mogu da shvate da je došlo vrijeme i da srpski narod bude ravnopravan sa ostalim narodima. Oni i dalje pokušavaju da satanizuju sve što je srpsko u Crnoj Gori i da je normalno da Srbi i dalje budu diskriminisani. Pokušavaju stvoriti atmosferu da sve što je srpsko nije građansko kao da Srbi nisu građani. Taj koncept im u Pljevljima neće proći.
Od kada ste predsjednik opštine, u Pljevljima se uredno obilježavaju nacionalni i gradski praznici. Kakvu podršku za ove aktivnosti imate od odborničkih klubova Skupštine opštine?
Prvi put od 1945. godine svi na rodi slobodno obilježavaju svoje nacionalne praznike i obilježa vaju se gradski praznici. Opština Pljevlja svima ravnopravno pruža podršku i na to sam ponosan. Sve je lako provjerljivo i pozivam sve one koji tvrde da postoji neki nesklad da to provjere. Koalicioni partneri podržavaju našu politiku što se najbolje vidi i po stabilnosti koalicije.
Praznik grada Pljevalja 27. oktobar, Dan Svete Petke, odnosno oslobođenja Pljevalja u dva svjetska rata osporava se od državnih institucija Crne Gore Sličan je slučaj i sa obilježavanjem Sretenja Gospodnjeg kojeg masovno proslavlja srpski narod. Da li je to očig ledni nastavak i pritisak na apsolutnu većinu srpskog naroda u Pljevljima?
Tačno je da državie institucije osporavaju Dan opšine 27. oktobar, dan kada su Pljevlja 1912. godine od lobođena od petovjekovnog turskog okupatora, a 1918. od Austrougarske monarhije. Da bude apsurd veći kao razlog neodobrananja navode razlog da je 27. oktobar za pravoslavie vjernike dan Svete Petke! Ako uzmemo u obzir da je 19. decembar dan opštine Podgorica (Sveti Nikola), Mojkovca 7. ja-nuar (Pravoslavni Božić). Berana 21. jul (Sveti velikomučenik Prokopije), Kolašina 28. avgust (Velika Gospojina), Kotora 21. no vembar (Aranđelovdan), a Dan opštine Nikšić 18. septembar dan kada je Nikšić oslobođen od Turaka, potpuno je jasno da se u slučaju Pljevalja radio klasičnoj diskriminaciji.
Ovo nam kazuje da Crna Gora još nije sazrela kao demokratsko društvo. Posebno bih istakao da se namjerno zanemaruje činjenica su 27. oktobra naši hrabri pretci od okupato ra oslobodili narode svih vjera i nacionalnih pripadnosti, bez izuzetka. Međutim, volja naroda i istorijski procesi su nezaus tavljivi i pitanje je vremena kada će stvari doći na svoje mjesto. Imali smo i u skorijoj istoriji primjere kao su prolazili oni koji su ignorisali volju naroda.
Veoma ste bili aktivni i zaslužni za podizanje spomen-obilježja Peđi Le-ovcu i patrijarhu Varnavi. Kako su te aktivnosti primljene u gradskoj sredini Pljevalja?
Patrijarh srpski Varnava Rosić i heroj sa Košara Peđa Leovac su van vremenske ličnosti. Oni žive u duhu pljevaljskog naroda i šire i ponosan sam što je pripalo našoj generaciji da se ovim velikanima podigie spomenik. Ubijeđen sam da će tako doći i momenat da se Dan opštine prog lasi 27. oktobar. To je neminovnost, to je glas pljevalьski naroda.
Zaslužili ste očiglednu popularnost kod sunarodnika u Republici Srbiji i Republici Srpskoj. Svuda u srpskim sredinama ste rado viđen gost. Kako ste to postigli za relativno kratko vrijeme?
Slušam glas naroda i njime se vodim. Kao predsjednik opšti ne iskreno zastupam intrese svih građana. S obzirom da dolazim iz sredine gdje se na posledljem po-pisu šezdeset i šest posto građana izjasnilo kao Srbi i političar Nove srpske demokratije, jasno i nedvosmisleno zastupam intrese srpskog naroda. Svuda govorim da nema nikakve razlike da li je neko Srbin iz Budve, Nevesinja, Zaječara, Doboja, Kumanova, Zvornika, Dani lovgrada, Orahovca, Valjeva, Knina ili bilo kog mjesta gdje živi srp ski narod. Tesla, Pupin, Dučić, Milanković, Crnjanski i mnogi drugi naši velikani nisu rođeni u državi Srbiji ali su Srbi i pro slavili su srpski narod. To mlade generaciju treba da imaju uvijek na umu.
Koliko je Opština Pljevlja spremna da pomogne funkcionisanje organi zacija koje se na lokalnom nivou bave očuvanjem nacionalnog, kulturnog, jezičkog i vjerskog identiteta srpske, bošnjačke ili neke druge nacionalne zajednice?
Opština posebnu pažnu pridaje pomoći nacionalnim organizacija svih naroda i vjera u Pljevljima. Bez duhovnog preporoda nema ni eko-nomskog preporoda, oni su uzajamno vezani. Naročito je bitno što je ta podrška institucijama pravedna, da niko nije dikriminisan. Da bi živjeli u društvu u kojem je istinska demokratija, Ako ona u takvom obliku uopšte postoji, uslov je da budemo pravedni i istinoljubivi i da stvaramo zajednicu koja počiva na zdravim temeljima. Da bi znali kuda i kako ići u budućnost i da ne bi ponavljali greške iz prošlos ti, kao narod moramo da radimo na sebi, svi bez izuzetka. A upravo se to postiže radom kulturnih i na cionalnih institucija.
Srpska kuća kao kulturni svjetionik
Srpski nacionalni savjet opremio je Srpsku kuću u Pljevljima. Veoma Vas često možemo vidjeti i njoj. Koliki je značaj Srpske kuće kao kulturne institucije u očuvanju kulturnog identiteta srpskog naroda i obezbjeđivanju adekvatnih uslova za aktivnosti velikog broja organizacija?
Pored Srpske pravoslavne crkve, Srpska kuća je najznačaj nija institucija srpskog naroda u pljevljima. Vrijeme koje je pred nama potvrdiće ovu činjenicu. U vremenu najžešće torture Đukanovićevog režima nad Srbima u Pljevljima, Srpska kuća, sa gospodinom Božom Jelovcem na čelu us pjela je da sačuva iskru slobode i ponosa našeg naroda u Pljevljima. Srpska kuća nas je sabirala i dalje nas sabi-ra, mnogi gosti koji su posjetili Srpsku kuću u Pljevljima složili su se da je to najbolje organizovana i najaktivnija Srpska kuća u Crnoj Gori, koja funkcioniše u sastavu Srps kog nacionalnog savjeta.
E, otkrio si toplu vodu. Pa valjda je normalno da su svi ravnopravni.
A ti što slave svece kao dane opština su velike greške. Jer ne može se uzeti za dan neke opštine vjerski svetac. Jer, jednostavno, mi nijesmo Vatikan. Odnosno crkva je odvojena od države. Takvo slavljenje je diskriminacija ostalih i to je neka novokomponovana moda. i nemoj da izmišljaš o ugroženosti srba, jer vazda su srbi pljevljima vladali. dokaz si i ti sam!